« Tillbaka

Volvo, så förlorar man en potentiell kund……

Jag har alltid varit Volvolojal. Jag har aldrig ägt någon annan bil än Volvo. Just nu har jag efter 26 års bilägande en XC60 som jag är sååå nöjd med. Å fram till idag har jag funderat på att nu till våren köpa en ny bil. Något annat än Volvo har liksom inte ens intresserat mig och allt lutade åt ännu en XC60. Men så kom brevet från VOLVIA.

I maj förra året krockade min bil med en cykel. Det gick bra för alla människor inblandade men cykeln blev demolerad och det blev min framskärm också. Det har gjort att det knappt går att öppna framdörren.

Det där har jag skjutit upp, sagt till mig själv att jag gör det i morgon, prioriterat annat och tänkt att det löser sig när det är dags. Jag tar tag i det snart.

Så var det dags, i måndags kontaktade jag IF som är försäkringsbolaget. Dom var kvicka att svara och väldigt tillmötesgående. Det visade sig dock att vagnskadegarantin  låg hos Volvia. Idag kom brevet från Volvia, ” Tyvärr gäller inte din garanti eftersom du inte anmälde skadan inom en månad”

What the F#%K!

Jag har alltså en garanti, en garanti som utlöst och funkat fint om jag anmält skadan inom en månad. Men på grund av kunden missat att läsa det finstilta och att det gått mer än en månad smiter Volvo undan och låter mig betala fullt pris. Kundvård som mer liknar kamratuppfostran på Lundsberg. Det värsta är att det är deras originaldelar jag tvingas betala fullt pris för att fixa skadan. jag vet att det är mitt ansvar att läsa allt som står i alla kontrakt, fine. Men jag är inte den som är speciellt bra på sånt, det gör inte att Volvo ska unna utnyttja sådana som mig för att skippa uppfylla sin garanti.

Jag kan faktiskt tycka att det  hade varit moraliskt helt rätt av mig att ljuga och säga att skadan skedde förra veckan, då hade garantin utlösts. Alla hade varit glada och nöjda. Det straffade sig att vara ärlig. Fy faaan !

Men nu vet jag hur Volvo tänker kring sina kunder. Det där säger dom inget om i Zlatanreklamen där han springer som en liten Hamiltonfigur och bevakar landet tillsammans med ett gevär och en Volvo. Kanske måste man sol och våra sina kunder på det där sättet för att få ihop till hans gage för att ställa upp ?

Det mest korkade i Volvos affärsidé är att man istället för att säkra mig som kund för resten av livet och kunna sälja ett antal volvobilar till, väljer Volvo att slippa undan kostnaderna en plåtskada på en framskärm som ändå har och hade garanti.

Plötsligt blev jag väldigt intresserad av andra bilmodeller när jag åkte runt i stan idag. Det lutar åt allt annat än en ny Volvo i vår.

1620736_10201227798966226_663525739_n